1. TOEPASSELIJKHEID
1.1. Deze algemene voorwaarden (hierna “Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle handelsrelaties, m.i.v. elke offerte, bestelling en levering van WOARM WARMTEPOMPTECHNIEKEN BV, met maatschappelijk zetel te 2960 Brecht, Oostmalsebaan 5, KBO 0877.816.940 (hierna ‘WOARM’), met uitdrukkelijke uitsluiting van alle andere (eventueel van de wederpartij afkomstige) voorwaarden.
1.2.Voor zover de offertes of door WOARM aanvaarde bestellingen voorzien in voorwaarden die afwijken van deze algemene voorwaarden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverkort van toepassing.
1.3. Een eventuele nietige bepaling zal, na onderling overleg door partijen, vervangen worden door een rechtsgeldige bepaling met dezelfde draagwijdte, die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
1.4. Door het plaatsen van een bestelling erkent de klant kennis te hebben gekregen van deze algemene voorwaarden en aanvaardt de klant de toepassing van deze algemene voorwaarden.
2. AANBOD – GELDIGHEIDSDUUR – OVEREENKOMST – PRIJSHERZIENING
2.1. Alle aanbiedingen en prijzen vermeld in de offertes van WOARM zijn exclusief BTW en geldig voor een maximale termijn van 3 maanden, tenzij anders bepaald.
2.2. De bestellingen verbinden WOARM enkel na tijdige ontvangst van schriftelijk akkoord door de klant of bij feitelijke uitvoering.
2.3. WOARM kan op ieder moment, ook na de datum van bestelling door de Klant, de prijzen voor haar goederen en diensten wijzigen omwille van een prijsverhoging toegepast door haar eigen leveranciers of van een prijsverhoging van de voor de bestelde goederen benodigde (grond)stoffen, of van een prijsverhoging van één of meer elementen van de productie- of logistieke keten, van personeel, van transport, van opslag of omwille van wijzigingen in de toepasselijke wetgeving. WOARM kan deze prijsverhogingen integraal doorrekenen aan de klant. Dit geldt evenwel niet voor wat is bepaald in artikel 2.1. en dit geldt evenmin voor de prijs van goederen die WOARM, na ontvangst van een voorschot van de klant, heeft besteld bij haar leveranciers.
2.4. WOARM verstrekt geen aflevering van attesten voor tienjarige aansprakelijheid, tenzij anders bepaald. Op verzoek van de klant kan WOARM dergelijk attest aanbieden aan een bijkomende kost ten belope van 0,5% inclusief taksen van het totale bedrag van de bestelling.
3. LEVERING – UITVOERINGSTERMIJN – KLACHTEN – AANVAARDING
3.1. De klant is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de voorziene plaats voor levering en uitvoering, voor het tijdig bekomen van eventuele noodzakelijke vergunningen van openbare instanties en van privé-personen, voor het verstrekken van praktische informatie (bv. plannen, informatie inzake leidingen, mogelijke hindernissen, enz. ) die nuttig is met betrekking tot de levering en uitvoering en voor de beschikbaarheid van de noodzakelijke nutsvoorzieningen.
3.2. De leverings- en uitvoeringstermijnen van de goederen en diensten zijn indicatief en niet-bindend, aangezien ze ondermeer afhankelijk kunnen zijn van de weersomstandigheden of andere werkzaamheden (zoals bijvoorbeeld boringen, aansluitingen met installaties van derden, late leveringen van warmtepompen, boilers, andere toestellen en materialen, enz.), doch WOARM zal deze zoveel mogelijk respecteren. WOARM is niet aansprakelijk in geval van laattijdige levering of uitvoering, tenzij deze laattijdige levering of uitvoering uitsluitend te wijten is aan haar opzettelijke, bedrieglijke of zware fout.
3.3. De klant onderzoekt bij levering en uitvoering of de kwaliteit en/of kwantiteit van de geleverde goederen en de verrichte werken is zoals overeengekomen. Klachten en eventuele zichtbare gebreken dienen onmiddellijk schriftelijk gemeld te worden uiterlijk binnen 8 dagen na levering of uitvoering. Bij klachten dienen het soort gebrek, bewijsstukken (o.a. foto’s), alsook alle andere informatie die van belang kan zijn, meegezonden te worden.
3.4. Het indienen van klachten geeft de klant niet het recht de betaling van de geleverde goederen of diensten te verdagen.
3.5. In geval van klachten kan de klant niet eenzijdig, door kennisgeving, een prijsvermindering doorvoeren.
3.6. Bij laattijdige klachten verliest de klant zijn aanspraken tegenover WOARM en geldt de levering als onvoorwaardelijk aanvaard.
3.7. Klachten betreffende de goederen of diensten van een door WOARM aangestelde onderaannemer dienen onmiddellijk en schriftelijk, aan WOARM te worden overgemaakt. De klant zal WOARM voldoende tijd geven om de aangestelde onderaannemer in gebreke te stellen en zo nodig een derde onderaannemer aan te stellen om de levering van de goederen of diensten in orde te brengen.
4. EIGENDOMSVOORBEHOUD
4.1. De eigendom van alle verkochte of geleverde goederen zal pas worden overgedragen op de klant na volledige betaling door deze laatste van de overeengekomen prijs, kosten en intresten, zelfs bij verwerking, vermenging of incorporatie. De klant draagt evenwel vanaf het moment van levering de risico’s (gevallen van overmacht inbegrepen) van het verlies, de beschadiging en/of de vernietiging van de goederen.
4.2. Bij wanbetaling zal de klant, na ingebrekestelling, op eerste verzoek van WOARM de goederen terugbezorgen. De kosten verbonden aan de terugname vallen ten laste van de klant.
4.3. Door het plaatsen van een bestelling draagt de klant alle schuldvorderingen over aan WOARM die zij heeft of zal hebben t.a.v. derden m.b.t. de door WOARM geleverde goederen.
5. BETALINGSVOORWAARDEN
5.1. Facturen van WOARM zijn betaalbaar uiterlijk op de vervaldag vermeld op de factuur, of bij gebreke daaraan uiterlijk 14 dagen na factuurdatum.
5.2. Alle prijzen zijn exclusief BTW. De toepassing van het BTW-tarief zal gedaan worden volgens de verklaringen van de klant, en onder diens volledige verantwoordelijkheid. Eventuele boetes of intresten opgelegd door de BTW administratie in dat verband zullen op de klant verhaald worden.
5.3. Bij niet-betaling of onvolledige betaling op de vervaldag van de factuur, is de klant vanaf de factuurdatum van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsintrest verschuldigd van 1% per begonnen maand. Eveneens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 15% van het factuurbedrag met een minimum van 150 EUR.
5.4. Elke wanbetaling brengt de opeisbaarheid mee van andere openstaande facturen en geeft WOARM het recht alle verdere leveringen en uitvoering op te schorten, hetzij, na schriftelijke ingebrekestelling, de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden, onverminderd het recht op schadevergoeding.
5.5. Protesten op facturen dienen schriftelijk binnen de 8 dagen na factuurdatum op gemotiveerde wijze te worden overgemaakt, zoniet worden de facturen aanzien als aanvaard zonder voorbehoud.
6. ZORGPLICHT – AANSPRAKELIJKHEID
6.1. De klant behandelt de geleverde goederen steeds met de vereiste zorg en verricht geen handelingen waardoor de kwaliteit en/of de veiligheid van de goederen, dan wel de reputatie van WOARM zouden kunnen worden aangetast. De klant vrijwaart WOARM voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in materialen die door de klant aan een derde zijn geleverd en die bestond uit door WOARM geleverde materialen.
6.2. Op WOARM rust een inspanningsverbintenis en WOARM is enkel aansprakelijk in geval van haar eigen opzettelijke, bedrieglijke of zware fout, of van haar aangestelden, waarbij de contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid altijd beperkt is tot de direct geleden schade door de klant, met uitsluiting van (i) immateriële, indirecte of gevolgschade, zoals winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, gemiste kansen, verlies van cliënteel, goodwill schade of (ii) enige vorderingen van derden (waaronder de klanten van de klant). De aansprakelijkheid van WOARM voor directe schade tegenover de klant is bovendien per schadegeval steeds beperkt tot het betaalde bedrag voor de producten of diensten (factuurwaarde exclusief belastingen). In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade per klant per jaar meer bedragen dan het bedrag van de dekking waarin haar verzekering voor haar uitbating voorziet. De klant kan meer informatie over deze dekking op eerste schriftelijk verzoek bekomen bij WOARM.
6.3. De vrijwaringsplicht van WOARM met betrekking tot gebreken in de geleverde goederen strekt zich niet verder uit dan deze van haar eigen leveranciers voor deze goederen.
6.4. Voor zover WOARM bij de uitvoering van haar verbintenissen afhankelijk is van de medewerking, leveringen of diensten van derden, kan zij niet aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door fouten van deze derden.
6.5. Iedere aanspraak van de klant tot schadevergoeding tegenover WOARM vervalt van rechtswege indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van zes (6) maanden nadat de feiten waarop de aanspraak is gebaseerd door de klant gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn.
7. OVERMACHT
7.1. In geval van overmacht is een partij niet tot nakoming van haar verbintenissen gehouden. Onder overmacht wordt verstaan de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één van de partijen, geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd of aanzienlijk moeilijker of duurder wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid voorzienbaar bij de totstandkoming van de overeenkomst. Onder overmacht wordt in elk geval verstaan: uitputting van de voorraad, vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, tenietgaan van goederen ten gevolge van ongevallen, gebreken aan of beschadiging van machines, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, revolutie, epidemie, pandemie, weersomstandigheden, watersnood, hoog ziekteverzuim, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoornissen, beslissingen of interventies van overheidswege (m.i.v. weigering of annulering van een vergunning of licentie), brandstoftekorten en fouten of vertragingen te wijten aan derden. Moeilijkheden om betalingen uit te voeren al dan niet wegens economische omstandigheden of precaire cashposities gelden niet als overmacht.
7.2. In geval van overmacht worden de verplichtingen van de desbetreffende partij opgeschort; zo kan bijvoorbeeld de levering van goederen uitgesteld worden totdat de overmachtstoestand beëindigd is. De partijen zullen alle redelijke inspanningen leveren om de gevolgen van de overmachtssituatie te beperken.
8. ONTBINDING
8.1. WOARM kan, zonder vergoeding aan de klant verschuldigd te zijn, alle lopende overeenkomsten tussen partijen zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig, geheel of gedeeltelijk, beëindigen en de geleverde goederen terugnemen, indien (i) de klant zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, (ii) de klant in staat van faillissement is verklaard of van (al dan niet gerechtelijke) organisatie of (iii) de klant zich in een situatie bevindt van vereffening, gehele of gedeeltelijke overdracht van de handelszaak, beslag op goederen of stopzetting van de uitbating.
8.2. In geval van beëindiging van de overeenkomst op de gronden vermeld in het vorige lid, wordt elke vordering die WOARM op de klant heeft, onmiddellijk in haar geheel opeisbaar. WOARM behoudt ten allen tijde het recht op volledige vergoeding van door haar geleden schade.
9. VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
9.1. De door de klant verstrekte gegevens, noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst met inbegrip van de persoonsgegevens worden opgenomen in een bestand van WOARM. Deze gegevens zullen worden gebruikt voor de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding, evenals met het oog op het voeren van informatie- of promotiecampagnes in verband met de door WOARM aangeboden goederen, diensten of werken in de contractuele relatie tussen WOARM en de klant. De persoonsgegevens zullen worden verwerkt in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“GDPR”) en zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de genoemde doeleinden voor de verwerking.
9.2. Door het aangaan van een overeenkomst met WOARM stemt de klant in met deze verwerking van zijn persoonsgegevens.
9.3. De klant heeft ten allen tijde het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens conform artikel 21 GDPR. De klant heeft het recht zijn toestemming ten allen tijde in te trekken conform artikel 7 GDPR. De persoonsgegevens zullen minstens bewaard bljiven gedurende de uitvoering van de overeenkomst en maximaal 15 jaar na beëindiging van de overeenkomst, tenzij de klant zich daar tegen verzet.
10. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
10.1. Deze algemene voorwaarden worden beheerst door en zijn opgesteld krachtens Belgisch recht. De toepassing van het Weens Koopverdrag van 11 april 1980 wordt uitdrukkelijk uitgesloten. De algemene voorwaarden van de klanten of leveranciers van WOARM worden uitdrukkelijk uitgesloten.
10.2. Geschillen die in het kader van deze overeenkomst rijzen en waarvoor geen minnelijke oplossing mogelijk blijkt, kunnen enkel beslecht worden door de rechtbanken van Antwerpen, afdeling Antwerpen.